Εισαγωγή στις Βασικές Αρχές Σύγχρονου Χορού

Κωδικός μαθήματος
01ΕΠΧ03
Μονάδες ECTS
6
Εξάμηνο
Εξάμηνο Δ / ΣΤ / Η
Κατηγορία μαθήματος
Διδάσκων καθηγητής

ΣΥΜΒΑΣΙΟΥΧΟΣ ΔΙΔΑΣΚΩΝ - ΔΙΔΑΣΚΟΥΣΑ   [ΠΑΝΑΓΙΩΤΑ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΡΑ]

Περιγραφή μαθήματος
Image
ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

🔵 🔴 🟡 Περιγραφή μαθήματος

Το μάθημα εστιάζει στη σύζευξη θεωρίας και πρακτικής στο μεταβαλλόμενο πεδίο του σύγχρονου χορού, μελετώντας σύγχρονες κινησιολογικές πρακτικές, την εξέλιξη και εφαρμογή τους εντός διαφορετικών κοινωνικο-πολιτικών και πολιτισμικών ρευμάτων. Στόχος είναι η τεχνική κατάρτιση των περφόρμερς, η απόκτηση των απαραίτητων πρακτικών και θεωρητικών δεξιοτήτων όπως εφαρμόζονται στο σύγχρονο χορό στο σήμερα. Μέσα από την ανάλυση σημαντικών καλλιτεχνών, κυρίαρχων θεωριών, και βασικότερα τη μελέτη κι εξάσκηση σε τεχνικές σύγχρονου χορού, οι σπουδαστές/σπουδάστριες λαμβάνουν μία εισαγωγική εργαστηριακή εκπαίδευση σε μεταμοντέρνες τεχνικές σύγχρονου χορού, μέσα από σύγχρονες παιδαγωγικές προσεγγίσεις (δημιουργικός χορός, αυτοσχεδιαστικές πρακτικές, κανόνες παιχνιδιού - task based performance, κ.ό.κ)

Οι σπουδαστές/σπουδάστριες αναμένεται ότι στα πλαίσια του μαθήματος θα

  • Εξοικειωθούν με τις βασικές αρχές και μεταμοντέρνες τεχνικές του σύγχρονου χορού
  • Αναπτύξουν τις κύριες τεχνικές και κινησιολογικές δεξιότητες του/της περφόρμερ
  • ]Συνδέσουν τη θεωρία με τις σύγχρονες χορευτικές και χορογραφικές πρακτικές
  • Αποκτήσουν μια βασική γνώση σε σύγχρονα χορευτικά και δραματουργικά εργαλεία
     
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

🔵 🔴 🟡 Θεωρία (2 ώρες)

  1. Εισαγωγικά: οι στόχοι, η φιλοσοφία και η οργάνωση του μαθήματος. Βασικές θεωρητικές έννοιες.
  2. Χώρος, χρόνος και εκφραστικότητα: Η θεωρία και η κινησιολογική πρακτική του Rudolf Laban (Laban Movement Analysis).
  3. Merce Cunnigham: χορός-μουσική και η χρήση του τυχαίου στις χορογραφικές πρακτικές και στην τεχνική των περφόρμερς.
  4. Judson Dance Theatre: Trisha Brown και η χρήση scores (χορογραφικές παρτιτούρες)
  5. Contact Improvisation: Steve Paxton.
  6. Χοροθέατρο: εικόνα-αφήγηση-σώμα στην Pina Bausch. Εφαρμογή πρακτικών εργαλείων
  7. Τεχνική Release Ι: από τη θεωρία στην πρακτική. Εισαγωγικό.
  8. Τεχνική Release ΙΙ: από τη θεωρία στην πρακτική. Μεσαίο Επίπεδο.
  9. Dance Somatics: Σωματικές πρακτικές στο σύγχρονο χορό. Εισαγωγικό.
  10. Soft Skills Ανάπτυξη κοινωνικών δεξιοτήτων στην τεχνική εκπαίδευση των περφόρμερ.
  11. Συμπεριληπτικός χορός: Πρακτική κατάρτιση σε τεχνικές εκπαίδευσης για τους περφόρμερς.
  12. Νέες δραματουργίες: εργαλεία δημιουργίας.
  13. Παρουσιάσεις σπουδαστών – Συμπεράσματα

🔵 🔴 🟡 Εργαστήριο (1 ώρα)

  1. Εισαγωγικά: οι στόχοι, η φιλοσοφία και η οργάνωση του μαθήματος. Βασικές θεωρητικές έννοιες.
  2. Χώρος, χρόνος και εκφραστικότητα: Η θεωρία και η κινησιολογική πρακτική του Rudolf Laban (Laban Movement Analysis).
  3. Merce Cunnigham: χορός-μουσική και η χρήση του τυχαίου στις χορογραφικές πρακτικές και στην τεχνική των περφόρμερς.
  4. Judson Dance Theatre: Trisha Brown και η χρήση scores (χορογραφικές παρτιτούρες)
  5. Contact Improvisation: Steve Paxton.
  6. Χοροθέατρο: εικόνα-αφήγηση-σώμα στην Pina Bausch. Εφαρμογή πρακτικών εργαλείων
  7. Τεχνική Release Ι: από τη θεωρία στην πρακτική. Εισαγωγικό.
  8. Τεχνική Release ΙΙ: από τη θεωρία στην πρακτική. Μεσαίο Επίπεδο.
  9. Dance Somatics: Σωματικές πρακτικές στο σύγχρονο χορό. Εισαγωγικό.
  10. Soft Skills Ανάπτυξη κοινωνικών δεξιοτήτων στην τεχνική εκπαίδευση των περφόρμερ.
  11. Συμπεριληπτικός χορός: Πρακτική κατάρτιση σε τεχνικές εκπαίδευσης για τους περφόρμερς.
  12. Νέες δραματουργίες: εργαλεία δημιουργίας.
  13. Παρουσιάσεις σπουδαστών – Συμπεράσματα
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

Γλώσσα αξιολόγησης: Ελληνική (με δυνατότητα και στην Αγγλική)

🔵 🔴 🟡 Μέθοδος αξιολόγησης: 

  • 20% Συμμετοχή στο μάθημα
  • 50% Τελικές εξετάσεις πρακτικές
  • 30% Τελικές εξετάσεις θεωρητικές
ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ - ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
  • Το εργαστηριακό μάθημα πραγματοποιείται με κινησιολογικές ασκήσεις, ομαδικές και ατομικές ασκήσεις, εκμάθηση τεχνικής στο σύγχρονο χορό, δραματουργικά εργαλεία (task based performance, σκηνικές παρτιτούρες, αναστοχαστική γραφή)
  • προφορικές παραδόσεις από τη διδάσκουσα οι οποίες πλαισιώνονται από προβολή παρουσιάσεων (ppt), και σχετικού οπτικοαουστικού υλικού (αποσπάσματα από ντοκιμαντέρ και παραστάσεις).
eCLASS ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

TBA

ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

🔵 🔴 🟡 Συγγράμματα Μαθήματος [ΕΥΔΟΞΟΣ]

  • Βιβλίο [122094573]: Ο χορός στον 20ο αιώνα, Μπαρμπούση Βάσω, 2004. Εκδόσεις Καστανιώτη
  • Βιβλίο [133035842]: Σώματα παρόντα. Μια εισαγωγή στη θεωρία του χορού, Επιμ., μτφρ, εισ. κείμενα: Μέγα Μέντη, Επιστ. Επιμ.: Τσιντζιλώνη Στεριανή 

Έξτρα Βιβλιογραφία

  • Albright, A. C. Χορογραφώντας τη Διαφορά: Το Σώμα και η Ταυτότητα στον Σύγχρονο Χορό. Μτφρ. Ε. Μιχαλοπούλου. Επιμ. Β. Μπαρμπούση. Αθήνα: Νήσος, 2016, σελ.101-142.
  • Au, S. Ballet and Modern Dance. London: Thames and Hudson, 1988, 2004 (revised edition), σελ. 155-173.
  • Banes, S. ‘Gulliver's Hamburger: Defamiliarization and the Ordinary in the 1960's Avant-Garde’, in Banes, S. (ed) Reinventing Dance in the 1960's. Winsconsin: university of Winsconsin Press, 2003, pp.3-23.
  • Βleeker, M. Doing Dramaturgy. Thinking through Practice. Springer International Publishing AG, 2023.
  • Burrows, J. A choreographer’s handbook. London and NY: 2010.
  • Colin,N., Seago, C. & Stamp, K. Ethical agility in dance: Rethinking technique in british contemporary dance. London: Routledge, 2024, pp. 24-36, 55-67, 238-246, 284-287.
  • Cunnigham with Jacqueline Lesschaeve ‘Torse: There are no fixed points in space’ in Giersdorf, R, J. & Wong, J. (ads) The Routledge dance studies reader. Third Edition, London: Routledge, 2019, pp. 29-34.
  • Georgelou,K., Protopapa, E., Theodoridou, D. The Practice of dramaturgy: working on actions in performance. Amsterdam: Antennae Valiz, 2017, pp. 11-32, 37-61, 187- 193.
  • Georgelou, K. (ed). ‘Gatherings’ in Das Graduate School Fieldings. Das Publishing, Amsterdam UOA, 2021, pp.169-200.
  • Jowitt, D. «Το να αφηγείσαι ιστορίες. Επινοώντας ξανά την αφήγηση στον μεταμοντέρνο χορό» στο Κ. Σαβράμη (επιμ.) Χορός και αφηγηματικότητα. Πρακτικά Διεθνούς Ημερίδας, Τετάρτη 27 Μαΐου 2009, Συνεδριακό Κέντρο του Πανεπιστημίου Πατρών, Πανεπιστημιούπολη, Ρίο: Εκδόσεις του Πανεπιστημίου Πατρών, 2010, σσ. 49-60.
  • Μέγα, Μ. Σώματα Παρόντα: Μία εισαγωγή στη θεωρία του χορού, University Studio Press, 2024, σελ. 31-49, 67-99, 147-173, 345-361.
  • Μπαρμπούση Β. Ο χορός στον 20ο αιώνα Σταθμοί και πρόσωπα. Αθήνα: Καστανιώτης, 2004.
  • Newlove, J. and Dalby, J. Laban for all.New York: Routledge, 2011.
  • Novack, J.C. Looking at Movement as Culture: Contact Improvisation to Disco. TDR, Vol. 32, No. 4 (Winter, 1988), pp. 102-119.
  • Protopapa, E., “Choreographic Practice and the State of Questioning”, Dance Theatre Journal, Ιούλιος 2004, σ. 6-8.
  • Reynolds, N. & McCormick, M. No fixed Points Dance in the Twentieth Century. New Haven and London: Yale University Press, 2003.
  • SERVOS, Ν. “Το Χοροθέατρο της Pina Bausch: Χορεύοντας την Πραγματικότητα”, Μτφ: Κοσμάς Κοσμόπουλος, Choros International Dance Journal, 1 (Spring 2012), pp. 85-95.

Μαθήματα Εξαμήνου